środa, 14 maja 2014

''Zapomniane'' - Cat Patrick


Nadszedł czas na recenzję mojej pierwszej blogowej wygranej! Wygrałam ją u Angeliki na jej blogu Lustro Rzeczywistości, dziękuję jeszcze raz! ;)
Od dłuższego czasu chciałam zmierzyć się z książką ''Zapomniane'' autorstwa młodej Cat Patrick, która ukazała się w Polsce w nakładzie wydawnictwa Prószyński i S-ka, lecz nie miałam ku temu okazji. Zachęcił mnie opis, jak i tajemnicza okładka.


Książka opowiada o losach licealistki London- dziewczyny, która ma życie jak każda inna nastolatka, lecz pamięta jedynie swoją przyszłość i teraźniejszość. Codziennie rano budzi się i nie pamięta, co spotkało ją poprzedniego dnia, miesiąca, roku. Radzi sobie dzięki notatkom, mamie i przyjaciółce Jamie, które ją wspierają. Jednak pewnego dnia w jej otoczeniu pojawia się nowy chłopak- Luke. Przez niego jej dotychczasowe życie zaczyna się stopniowo zmieniać. Zakochuje się, ale nie widzi go w przyszłości. Matka ją okłamuje, a Jamie odwraca się. Komplikacje.

Ze względu na to, że jest to pozycja, pochodząca z gatunku literatury młodzieżowej, już od samego początku myślałam, że nie będzie to powalająca opowieść. A tutaj jednak miłe zaskoczenie! Autorka kompletnie mnie zadziwiła. Na samym początku nadal miałam wrażenie, że będzie to zwykła książka dla nastolatek, która nic nie wnosi. Opisy codziennego szkolnego życia i inne zwyczajne rzeczy. Sytuacja zmienia się z każdą kolejną stroną. Czytelnik stopniowo dowiaduje się o problemach London z pamięcią i związanymi z tym tajemnicami z przeszłości. Jednak denerwowały mnie niektóre zwroty, które usilnie starały się wiarygodnie pokazać szkolną atmosferę i slang. ''Klasówa'' do mnie nie przemówiła. Kto tak mówi? Nie wiem, czy Patrick to zastosowała, czy może wina leży po stronie tłumacza, lecz po pewnym czasie dałam radę się do tego przyzwyczaić, co nie zmienia faktu, że język może drażnić starszych czytelników. Lektura pokazuje dużą wagę, jaką odgrywają w naszym życiu wspomnienia i to, jak ważne jest wsparcie bliskich osób. Między wszystkimi wydarzeniami można dostrzec znaczenie miłości, przyjaźni i tolerancji. Nie wyobrażam sobie budzić się codziennie rano i nie pamiętać niczego, co działo się wcześniej, a zwłaszcza ukochanej osoby, miłych wspomnień z dzieciństwa i wielu innych. Cat Patrick pokazała swój niebanalny pomysł na fabułę, która przypadła mi do gustu. W wolnym czasie chętnie sięgnęłabym po inne powieści tej autorki, ale niestety nie zostały wydane w Polsce. Zazdroszczę osobom, które zdecydują się przeczytać tę książkę po raz pierwszy :)

__________________________________________________________________________________

Wyzwanie czytelnicze: Przeczytam tyle, ile mam wzrostu- 2cm

16 komentarzy:

  1. Mi też bardzo się podoba ta książka i cieszę się, że innym również :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę ją mieć! Fantastyczna recenzja! :)) Super piszesz!! *.*

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratki wygranej :D A książka wydaje się być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od dłuższego czasu planuję przeczytać, ale ciągle nam jakoś nie po drodze ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czyli dla mnie :D książka stoi na mojej półce od jakiegoś roku, może dłużej:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę sobie zapisać tytuł, bo jestem zainteresowana :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam, ale chyba muszę przeczytać! Gratuluję wygranej, w takim razie i zazdroszczę nagrody. Obserwuję. ;)
    shelf-of-books.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się, że Ci się spodobało :) Jeśli chodzi o niektóre zwroty to raczej wina "wiekowego" tłumacza, czytałam kiedyś nieoficjalne tłumaczenie i pod względem wiarygodności było lepsze.Ogólnie jesdnak uważam, że to dobra (i jednotomowa!) książka dla młodzieży.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki. Zapoznam się z nią w najbliższym czasie...

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę ją przeczytać! Tyle książek a tak mało czasu :( aj

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratuluję wygranej. Ciekawa książka.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa fabuła. Nawet bardzo, o czymś takim jeszcze nie czytałam. I choć to młodzieżówka, to się kiedyś skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Gratuluję wygranej i oby było ich więcej. Co do książki, nieco obawiam się tego języka, poza tym to młodzieżówka, więc sama nie wiem...
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Urzekła mnie okładka! :) Przeczytałam ją w rekordowym tempie. Ciekawa historia, która wciąga.

    OdpowiedzUsuń

Dotarłeś tutaj? Będzie mi niezmiernie miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad! :)